Permalänk
Melding Plague

Nanya DDR3 PC3-8500

Läs nyheten: Nanya DDR3 PC3-8500

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan dom inte börja få ner latenserna lite mer.. 5-10? OMFG?.. Jag som tyckte ddr2 var slöt som fan med 4-4-4-12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
kan dom inte börja få ner latenserna lite mer.. 5-10? OMFG?.. Jag som tyckte ddr2 var slöt som fan med 4-4-4-12

Accesstiderna är ju dock beroende av klockfrekvensen, eftersom fördröjningen ges i antalet klockcykler. Med tanke på att DDR3 verkar gå på så hög frekvens blir detta troligtvis inget problem. Ta nämnda 800MHz DDR3-minne som exempel:

Om DDR3-minnet med 1600MHz "effektiv" frekvens fungerar som DDR2 har det en intern frekvens på 400MHz och läs/skriv-buffertar på 800MHz, vilka i sin tur sänder och tar emot data två gånger per cykel. Timingvärdena som anges är troligtvis baserade på den interna frekvensen, vilket skulle innebära följande:

DDR-400 @ CAS 2 => 10ns
DDR3-1600 @ CAS 5 => 12,5ns

Inte så illa som man kan tro vid första anblick. Om de hamnar på CAS 8, eller liknande, så är det ju dock ganska illa. Efter att ha sett de små ökningar i prestanda som ökad bandbredd ofta ger så undrar man ju varför företagen inte försöker göra något smartare än att bara öka klockfrekvensen till varje pris. Det måste finnas någon bättre metod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Accesstiderna är ju dock beroende av klockfrekvensen, eftersom fördröjningen ges i antalet klockcykler. Med tanke på att DDR3 verkar gå på så hög frekvens blir detta troligtvis inget problem. Ta nämnda 800MHz DDR3-minne som exempel:

Om DDR3-minnet med 1600MHz "effektiv" frekvens fungerar som DDR2 har det en intern frekvens på 400MHz och läs/skriv-buffertar på 800MHz, vilka i sin tur sänder och tar emot data två gånger per cykel. Timingvärdena som anges är troligtvis baserade på den interna frekvensen, vilket skulle innebära följande:

DDR-400 @ CAS 2 => 10ns
DDR3-1600 @ CAS 5 => 12,5ns

Inte så illa som man kan tro vid första anblick. Om de hamnar på CAS 8, eller liknande, så är det ju dock ganska illa. Efter att ha sett de små ökningar i prestanda som ökad bandbredd ofta ger så undrar man ju varför företagen inte försöker göra något smartare än att bara öka klockfrekvensen till varje pris. Det måste finnas någon bättre metod.

Det är det sista du nämner som oroar mig. Minnestillverkarna verkar bara sikta in sig på att öka bandbreden, frågan är bara varför då vi inte på långa vägar inte ens kan utnyttja ddr2.

Lite plus i kanten är dock den ökade prefetchen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Lite plus i kanten är dock den ökade prefetchen

8-bit prefetch är ju halva poängen med ddr3...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Accesstiderna är ju dock beroende av klockfrekvensen, eftersom fördröjningen ges i antalet klockcykler. Med tanke på att DDR3 verkar gå på så hög frekvens blir detta troligtvis inget problem. Ta nämnda 800MHz DDR3-minne som exempel:

Om DDR3-minnet med 1600MHz "effektiv" frekvens fungerar som DDR2 har det en intern frekvens på 400MHz och läs/skriv-buffertar på 800MHz, vilka i sin tur sänder och tar emot data två gånger per cykel. Timingvärdena som anges är troligtvis baserade på den interna frekvensen, vilket skulle innebära följande:

DDR-400 @ CAS 2 => 10ns
DDR3-1600 @ CAS 5 => 12,5ns

Inte så illa som man kan tro vid första anblick. Om de hamnar på CAS 8, eller liknande, så är det ju dock ganska illa. Efter att ha sett de små ökningar i prestanda som ökad bandbredd ofta ger så undrar man ju varför företagen inte försöker göra något smartare än att bara öka klockfrekvensen till varje pris. Det måste finnas någon bättre metod.

Räknas precis som på DDR2 på I/O buffern, externa hastigheten.
Dvs de har skrivit fel, det ska stå från 5 till 10. Cas 10 (ett antagande, jag har inte läst igenom tillräckligt med DDR3 dokumentation än, dessutom är det inte bestämmt än) kommer DDR3-1600 minnen köra och det kommer bli 12.5ns läs latency, precis samma som Cas 2.5 PC-3200 DDR SDRAM minnen som körs i JEDEC-standarden DDR400A. Cas 10 låter sannolikt eftersom DDR3-1600 förväntas vara den högsta hastigheten, Cas 5 är det lägsta DDR3 minnen kan köra och lägsta hastigheten är väl 1066/533 vilket skulle bli 9.38ns läs latency vid Cas 5 vilket låter rimligt.

Står som sagt inte vad som kommer köras i respektive hastighet, utan vad minnet kan ställas in i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Lite plus i kanten är dock den ökade prefetchen

Det är ju prefetchen som gör att det blir sådana enorma latenser. Billigt DDR3 betyder förhoppningsvis snabba budgetkort. Nu har ju det börjat komma sådana med DDR2 då DDR1 börjat bli dyrare än DDR2.

Permalänk
Avstängd

Vad kommer prefetchen att ha för effekt mer i detalj. Ge mig gärna lite fakta nu, behöver lära mig lite tycker jag.